In opdracht van de Hogeschool Rotterdam, in het bijzonder het Instituut van Lerarenopleidingen, heeft SEOR een onderzoek uitgevoerd naar de arbeidsmarktperspectieven van afgestudeerde tweedegraads geschiedenisdocenten. De arbeidsmarktpositie van recent afgestudeerden is onderzocht op basis van een internetenquête. Daarnaast is deskresearch naar kwantitatieve prognoses verricht, en zijn vijf scholen(gemeenschappen) met 2 tot 13 vestigingen in de regio geïnterviewd om zicht te krijgen op de (toekomstige) vraag.
Alhoewel alumni van de tweedegraads docentenopleiding geschiedenis aan de Hogeschool Rotterdam goed op de arbeidsmarkt terecht komen, wordt slechts een deel alleen werkzaam in het vak waarvoor ze opgeleid worden. Een ander deel moet het lesgeven in geschiedenis combineren met het lesgeven in een ander vak, of combineren met diverse andere functies en taken. Het overige deel vindt wel werk in het onderwijs maar niet als geschiedenisdocent, of wordt werkzaam buiten het onderwijs. Een deel van de alumni geeft aan dat zij min of meer genoodzaakt zijn om andere of aanvullende opleidingen te volgen om aan een passende baan te komen. De meerderheid lukt dat (uiteindelijk) wel. Het aantal vacatures voor geschiedenisdocenten dat beschikbaar komt is gering en daarop solliciteren veel kandidaten. De vraag naar tweedegraads geschiedenisdocenten is lager dan het aanbod. Geschiedenis is geen schaarstevak, en zal dat in de toekomst ook niet worden.
Op basis van dit onderzoek is het aan te bevelen om een numerus fixus in te stellen óf de studenten breder op te leiden zodat zij in meerdere vakken les kunnen geven.
SEOR is een onafhankelijk onderzoeksbureau gelieerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. SEOR voert sociaal-economisch onderzoek uit voor nationale, regionale en lokale overheden, de Europese Commissie, sectororganisaties en private partijen op het gebied van arbeid, sociale zekerheid, onderwijs, innovatie, regulering en ondernemerschap.
Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief!