Bevorderen kansrijke studiekeuzes jongeren - deelrapporten 1 en 2

Bevorderen kansrijke studiekeuzes jongeren - deelrapporten 1 en 2

Hoe kunnen jongeren beïnvloed worden richting kansrijke studiekeuzes, en wat is de (mogelijke) rol van sociale media daarbij?

SEOR voert in opdracht van Instituut Gak een meerjarig onderzoek uit naar de mogelijke beïnvloeding van leerlingen om meer te kiezen voor kansrijke studies met een betere kans op de arbeidsmarkt, en welke rol sociale media daarbij zou kunnen spelen. De tussentijdse resultaten worden gepresenteerd in verschillende deelrapportages.

In het eerste deelrapport is met data-analyse nagegaan welke studiekeuzes 14-19-jarigen in het onderwijs maken en of dat in de afgelopen jaren veranderd is. Verder is met literatuuronderzoek in kaart gebracht welke (bewezen) factoren een rol spelen bij deze studiekeuzes en dan in het bijzonder die (mede) via beleidsinstrumenten beïnvloed kunnen worden. De data-analyse laat zien dat er de laatste jaren geen noemenswaardige verschuivingen plaatsvinden richting kansrijke opleidingen, met name niet richting techniek. Bestudering van (internationale) literatuur legt bloot dat arbeidsmarktinformatie, rolmodellen, en interventies gericht op ouders effect lijken te hebben om leerlingen te bewegen richting kansrijke studiekeuzes. Over het effect van de inzet van social media is nog weinig bekend.

In het tweede deelrapport wordt verslag gedaan van veldwerkonderzoek naar de mogelijke rol van sociale media bij de beïnvloeding van studiekeuzes van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Het rapport bevat empirische resultaten van een online survey onder marketing- en opleidingsmanagers van mbo- en hbo-instellingen en van focusgroepen met eerstejaars mbo- en hbo-studenten. De resultaten laten zien dat aan studiekeuzebeïnvloeding door de mbo- en hbo-instellingen (nog) niet veel gedaan wordt, en dat de meeste onderwijsinstellingen én studenten dat ook veelal niet zien zitten. Sociale media worden vooralsnog met name voor andere doeleinden door de onderwijsinstellingen ingezet en uit de focusgroepen blijkt dat studenten sociale media voor andere behoeften raadplegen. Wel zijn sociale media een aanvullende, veelal bevestiging zoekende informatiebron als vo-leerlingen al zo’n beetje hun opleidingskeuze hebben gemaakt.

Download

Details

Publicatiedatum: 
Juli 2024
Auteurs:
Opdrachtgever: 
Instituut GAK
In samenwerking met: 

Expertise

Contact

OVER SEOR

SEOR is een onafhankelijk onderzoeksbureau gelieerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. SEOR voert sociaal-economisch onderzoek uit voor nationale, regionale en lokale overheden, de Europese Commissie, sectororganisaties en private partijen op het gebied van arbeid, sociale zekerheid, onderwijs, innovatie, regulering en ondernemerschap.

CONTACT

  • Adres:
  • Rotterdam Science Tower
    Marconistraat 16, 6e etage
    3029 AK Rotterdam
  • Telefoon:
    +31 (0)10 302 0500

    E-mail:
    seor-secr@seor.eur.nl

NIEUWSBRIEF

Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief!