Wat zijn de opbrengsten van loopbaanactiviteiten bij twee Haagse vo-scholen?
Over een periode van drie leerjaren, krijgen leerlingen van twee Haagse vo-scholen verschillende loopbaanactiviteiten van JINC aangeboden die naar verwachting de loopbaancompetenties van deze leerlingen ondersteunen. Dit zijn Bliksemstages, Sollicitatietraining, WerkWijs en Carriè€re Coaching. Om de opbrengsten ervan in beeld te brengen heeft SEOR bij aanvang van het lesaanbod een jongerenpanel van 40 leerlingen opgericht, die in de tijd via enquêtes is gevolgd. Ook zijn 29 eindgesprekken met leerlingen uitgevoerd en zijn de betreffende docenten bevraagd naar hun ervaringen. De uitkomsten laten zien dat er in de meeste gevallen sprake is van (kleine) positieve veranderingen in loopbaancompetenties, maar ook dat er vooral sprake is van ‘modulaire’ opbrengsten en dat ze niet afkomstig zijn van een integraal lob-lesaanbod. In het rapport worden suggesties gedaan hoe de opbrengsten in de toekomst kunnen worden vergroot.
SEOR is een onafhankelijk onderzoeksbureau gelieerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. SEOR voert sociaal-economisch onderzoek uit voor nationale, regionale en lokale overheden, de Europese Commissie, sectororganisaties en private partijen op het gebied van arbeid, sociale zekerheid, onderwijs, innovatie, regulering en ondernemerschap.
Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief!