In juli 2015 heeft de Unit Lucht Vaart Politie (ULVP) SEOR verteld dat zij een toenemende krapte op de arbeidsmarkt van goede en ervaren grondwerktuigkundigen (GWK’s) in de helikopterbranche ervaren, als gevolg van vergrijzing van de huidige groep specialisten en achterblijvende aanwas van nieuw personeel. Bovendien, zo stelde de ULVP, zijn commerciële bedrijven door deze krapte steeds meer gaan betalen. Commerciële bedrijven zouden ruime toelages voor werving en behoud van deze specialisten betalen, alsook toelages voor onregelmatige diensten in de avond, nacht en weekend. Omdat de Nationale Politie (NP) momenteel niet de mogelijkheid heeft om GWK’s meer loon te bieden, zou het voor haar steeds moeilijker zijn om GWK’s te behouden en nieuwe GWK’s aan te trekken. Volgens de leiding van de ULVP is het daarom nodig dat GWK’s een marktcomforme beloning krijgen.
Het doel van het onderzoek is om objectief vast te stellen of in de commerciële sector de beloning van grondwerktuigkundigen die op persoonlijke titel beschikken over een EASA Part66B/C Aircraft Maintenance License beduidend hoger ligt dan bij de Nationale Politie en zo ja, wat dan een marktconforme beloning is. Het onderzoek heeft specifiek betrekking op GWK’s met kwalificaties EASA Part 66 B1/B2/C met een bevoegdheidsverklaring voor helikoptertype AW139.
Om deze onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden is een vragenlijst ontwikkeld die is uitgezet onder grondwerktuigkundigen met deze kwalificaties en zijn er drie gesprekken gevoerd met betrokkenen in het veld.
SEOR is een onafhankelijk onderzoeksbureau gelieerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. SEOR voert sociaal-economisch onderzoek uit voor nationale, regionale en lokale overheden, de Europese Commissie, sectororganisaties en private partijen op het gebied van arbeid, sociale zekerheid, onderwijs, innovatie, regulering en ondernemerschap.
Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief!