SEOR heeft recent onderzoek gedaan naar de ruimtelijke verdeling van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Binnen de Metropoolregio bevindt zich een concentratie van laag opgeleide werklozen in de grote steden. Eén van de hoofdvragen in het onderzoek is: in welke mate kan dit probleem worden opgelost door verbetering van de vervoersinfrastructuur, waardoor reistijden korter worden en werklozen uit de grote steden in een groter gebied werk kunnen zoeken en meer kans op betaald werk krijgen?
De kern van het onderzoek is een analyse van microdata van het CBS. Op basis van deze gegevens is voor drie opleidingscategorieën (lager, middelbaar en hoger opgeleiden) bepaald hoeveel banen er beschikbaar zijn in een gemeente en hoeveel mensen er wonen die zich op de arbeidsmarkt aanbieden. Voor subregio’s is ook de vraag naar arbeid bepaald. Uitgaande van het aanbod naar opleidingsniveau is de reistijd en -afstand naar de locaties van de voor dit aanbod geschikte vraag bepaald. Hierbij is naar verschillende vervoersmodaliteiten gekeken. Verder is nagegaan wat de feitelijke pendel is vanuit de locaties waar het aanbod is gelokaliseerd.
Daarnaast zijn enkele groepsgesprekken gevoerd met bijstandsgerechtigden in de Metropoolregio en is een enquête gehouden onder werkgevers uit deze regio. Ook is gekeken naar de beschikbare wetenschappelijk literatuur naar de ruimtelijke dimensie van de arbeidsmarkt en de rol van vervoersinfrastructuur bij het vinden van werk.
We kunnen, op basis van het onderzoek, het volgende concluderen:
SEOR is een onafhankelijk onderzoeksbureau gelieerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. SEOR voert sociaal-economisch onderzoek uit voor nationale, regionale en lokale overheden, de Europese Commissie, sectororganisaties en private partijen op het gebied van arbeid, sociale zekerheid, onderwijs, innovatie, regulering en ondernemerschap.
Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief!