Tussenrapport evaluatie en monitoring STAP

Tussenrapport evaluatie en monitoring STAP

De tweede tussenrapportage van de beleidsevaluatie van de STAP-regeling gaat nader in op de resultaten en de effectiviteit van de regeling. In het kader van de evaluatie zijn verschillende onderzoeksactiviteiten uitgevoerd: (1) analyse deelnemersgegevens van UWV en DUO; (2) analyse prijsontwikkeling van STAP-opleidingen en cursussen; (3) analyses op CBS-microdata; (4) enquêtes onder deelnemers en scholingsaanbieders; en (5) interviews met betrokkenen van SZW/UVB, UWV en DUO, ketenpartners en andere scholingsregelingen. In 2025 wordt de eindrapportage opgeleverd met een eindoordeel over de effectiviteit van de STAP-regeling.

Wat ging er goed?

  • Ketenpartners kijken over het algemeen positief terug op het bereik van de STAP-regeling.
  • De STAP-regeling weet andere groepen deelnemers te bereiken in vergelijken met reguliere LLO-deelname.
  • De grote meerderheid van STAP-gebruikers toont zich tevreden over de STAP-regeling en gevolgde scholing.
  • Het scholingsaanbod is deels aangepast aan de regeling en wensen van volwassenen en LLO.
  • Het effect van het STAP-budget op deelname aan scholing is vergelijkbaar met het effect van de fiscale aftrek scholingsuitgaven; lichte positieve effecten van STAP voor specifieke doelgroepen in het geval van non-formele scholing.
  • Positieve gepercipieerde arbeidsmarkteffecten voor STAP-deelnemers.
  • Werkelijke arbeidsmarkteffecten voor STAP-deelnemers zonder baan.
  • Een substantieel deel van de scholing zou zonder STAP geen doorgang vinden, wel heeft door STAP enige substitutie van investeringen in scholing door bedrijven plaatsgevonden.
  • De meeste opleiders hebben de prijzen van STAP-opleidingen niet extra verhoogd, enkele grotere aanbieders van opleidingen hebben dit wel gedaan.
  • Met de STAP-regeling is er een infrastructuur opgebouwd waar toekomstige publieke budgetten voor LLO gebruiken van kunnen maken.

Wat kan beter?

  • Het STAP-budget was niet toereikend om aan de vraag te voldoen.
  • In de hele maatschappelijke discussie over STAP was kwaliteit en arbeidsmarktrelevantie van het (ruime) aanbod een cruciaal element.
  • Opleiders beoordelen de administratieve lasten voor de STAP-regeling als hoog.
  • Er was een beperkte link tussen STAP-scholingsregeling en STAP-ontwikkeladvies.

Download

PDF icon

Tussenrapport evaluatie en monitor STAP

Details

Publicatiedatum: 
Juli 2024
Opdrachtgever: 
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
In samenwerking met: 
Ockham IPS

Expertise

Contact

OVER SEOR

SEOR is een onafhankelijk onderzoeksbureau gelieerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. SEOR voert sociaal-economisch onderzoek uit voor nationale, regionale en lokale overheden, de Europese Commissie, sectororganisaties en private partijen op het gebied van arbeid, sociale zekerheid, onderwijs, innovatie, regulering en ondernemerschap.

CONTACT

  • Adres:
  • Rotterdam Science Tower
    Marconistraat 16, 6e etage
    3029 AK Rotterdam
  • Telefoon:
    +31 (0)10 302 0500

    E-mail:
    seor-secr@seor.eur.nl

NIEUWSBRIEF

Schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief!